Spuštění elektronické evidence tržeb (EET) pro provozovatele internetových obchodů startuje již 1. 3. 2017.
Do spuštění tak zbývá pouhých 5. měsíců, ale ne na vše existuje oficiální výklad jak v některých situacích postupovat.
Kdy se na obchodníka EET vztahuje:
Kdy se na obchodníka EET nevztahuje:
Pokud se jedná o případ platby za zboží na který se EET vztahuje, musí obchodník bezodkladně odeslat informace o této platbě na MF. Zavedení EET není jen technickou záležitostí naprogramování odesílání údajů na MF a zpětně přijetí fiskální identifikačního kódu (FIK). EET zasahuje především do zavedených firemních procesů jak na straně obchodníka, tak na straně eshop systému a ne vše v tuto chvíli musí jít technicky zcela zrealizovat.
Do EET se v tomto případě nic neodesílá. Před odesláním zboží obchodník vystaví fakturu tak jak to dělal nyní, přiloží do zásilky a expeduje.
V případě vrácení zboží v zákonné lhůtě, obchodník vystaví potřebné daňové doklady a částku odešle zákazníkovi zpět na jeho bankovní účet. Opět se do EET nezasílá žádná informace.
Ihned po obdržení platby v hotovosti, nebo po úspěšné akceptaci platby kartou, odešle obchodník informaci o platbě do EET a vytiskne daňový doklad (nečastěji účtenku) s přiděleným FIK kódem.
Nejčastěji se toto řeší v pokladním systému, který obchodník na prodejně provozuje a který musí být na EET připraven. Pokud pokladní systém obchodník nemá, nebo nepodporuje EET, odešle informace do EET z jiné aplikace, vytiskne fakturu a příjmový doklad.
Pokud zákazník přijde na prodejnu zboží vrátit například z důvodu reklamace a požaduje vrácení platby v hotovosti, odešle obchodník do EET informaci se zápornou částkou (storno).
Ihned po provedení platby se odešlou informace o platbě do EET a vystaví se daňový doklad (faktura), který je následně přiložen k expedované zásilce.
Pokud dojde před expedicí ze strany zákazníka k požadavku na změnu zboží či způsobu dopravy v objednávce, které má vliv na celkovou částku k úhradě, je potřeba provedenou platbu stornovat, odeslat do EET informaci se zápornou částkou a následně nechat zákazníka zaplatit opakovaně již na novou částku buď zasláním odkazu pro provodení nové online platby, převodem na účet a postupovat jako v případě nové platby.
V případě vrácení zboží v zákonné lhůtě, odešle obchodník informaci se zápornou částkou (storno) do EET ať již na celou objednávku nebo jen na konkrétní vracené zboží, vystaví potřebné daňové doklady a částku odešle zákanzíkovi na jeho bankovní účet.
Problém může nastat ve chvíli kdy k vystavování daňových dokladů používáte některý z ekonomický systémů (např. Pohoda), kterému tak nejste schopni v okamžiku provedení online platby předat tuto informaci a vystavit tak v ekonomickém systému doklad s odesláním do EET. Předpokládáme, že všechny ekonomické programy budou umožňovat odeslání informací do EET u dokladů vystavovaných s platbou v hotovosti, nebo kartou. V každém programu toto bude řešeno jiným způsobem a nelze tak nyní říct, zda bude například možné dopsat k dokladu FIK kód ručně (vzhledem k délce kódu zde hrozí velká náchylnost k jeho chybnému zadání).
Pokud obchodník prodá slevový (dárkový) poukaz, musí již při jeho prodeji odeslat do EET informaci o tom, že jej prodal, pouze navíc uvede že se jedná o částku určenou k následnému čerpání. K takovémuto poukazu se přistupuje stejně jako k cenině.
V okamžiku kdy je poukaz uplatněn se opět odesílá informace do EET o použití tohoto poukazu.
Eshop tak nově musí začít řešit jaký způsob platby je u objednávky uveden a dle toho pak vyhodnotit zda do EET informace odešle či nikoliv. Je potřeba implementovat plnohodnotný fakturační systém, který tak bude suplovat ekonomické programy k tomu určené pro vystavování veškerých daňových dokladů (vydaná faktura, příjmový doklad, dobropisy, ...). Upravit platební moduly o zasílání dat do EET v případě úspěšně provedené platby a vystavovat k tomu i okamžitě náležité doklady. Zároveň také myslet na situace kdy nebude dostupný internet a zprávy se budou muset odesílat dodatečně.
Díky nutnosti evidovat tžby do EET, část obchodníků plánuje zcela zrušit možnost osobního vyzvednutí zboží na svých výdejních místech s platbou v hotovosti. Větší část obchodníků pak chce zrušit ze svých eshopů online platby kartou a prodej voucherů (dárkových kupónů).
Na webové stránky je pak potřeba vložit následující text:
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.