Elektronická evidence tržeb

Spuštění elektronické evidence tržeb (EET) pro provozovatele internetových obchodů startuje již 1. 3. 2017.
Do spuštění tak zbývá pouhých 5. měsíců, ale ne na vše existuje oficiální výklad jak v některých situacích postupovat.

Kdy se na obchodníka EET vztahuje:

  • Online platba kartou přes platební bránu poskytovanou bankou nebo jiným zprostředkovatelem akceptace platebních karet.
  • Online platba přes platební bránu (PayU, GoPay, ThePay, PayPal, ...), bez ohledu na to jakou platební metodu si na platební bráně zákazník k platbě zvolil.
  • Doručení zboží obchodníkem s platbou v hotovosti. Jedná se o platbu dobírkou realizovano vlastní dopravou, nebo pokud Vám dopravce vyplatí vybrané peníze v hotovosti (Poštovní poukázka C u České pošty).
  • Platba v hotovosti na prodejně.
  • Platba kartou na prodejně přes platební terminál.
  • Jiné způsoby platby, například platba dárkovým (slevovým) poukazem.

Kdy se na obchodníka EET nevztahuje:

  • Platba na dobírku realizovaná přes externího přepravce (Česká pošta, PPL, Zásilkovna, ...), který vybranou částku od zákazníka následně zašle obchodníkovi bankovním převodem na účet.
  • Převodem na bankovní účet.

Pokud se jedná o případ platby za zboží na který se EET vztahuje, musí obchodník bezodkladně odeslat informace o této platbě na MF. Zavedení EET není jen technickou záležitostí naprogramování odesílání údajů na MF a zpětně přijetí fiskální identifikačního kódu (FIK). EET zasahuje především do zavedených firemních procesů jak na straně obchodníka, tak na straně eshop systému a ne vše v tuto chvíli musí jít technicky zcela zrealizovat.

Platba dobírkou a bankovním převodem

Do EET se v tomto případě nic neodesílá. Před odesláním zboží obchodník vystaví fakturu tak jak to dělal nyní, přiloží do zásilky a expeduje.

V případě vrácení zboží v zákonné lhůtě, obchodník vystaví potřebné daňové doklady a částku odešle zákazníkovi zpět na jeho bankovní účet. Opět se do EET nezasílá žádná informace.

Platba v hotovosti, platební kartou na prodejně přes platební terminál, vlastní doprava s platbou v hotovosti

Ihned po obdržení platby v hotovosti, nebo po úspěšné akceptaci platby kartou, odešle obchodník informaci o platbě do EET a vytiskne daňový doklad (nečastěji účtenku) s přiděleným FIK kódem.
Nejčastěji se toto řeší v pokladním systému, který obchodník na prodejně provozuje a který musí být na EET připraven. Pokud pokladní systém obchodník nemá, nebo nepodporuje EET, odešle informace do EET z jiné aplikace, vytiskne fakturu a příjmový doklad.

Pokud zákazník přijde na prodejnu zboží vrátit například z důvodu reklamace a požaduje vrácení platby v hotovosti, odešle obchodník do EET informaci se zápornou částkou (storno).

Online platba kartou, přes platební bránu

Ihned po provedení platby se odešlou informace o platbě do EET a vystaví se daňový doklad (faktura), který je následně přiložen k expedované zásilce.

Pokud dojde před expedicí ze strany zákazníka k požadavku na změnu zboží či způsobu dopravy v objednávce, které má vliv na celkovou částku k úhradě, je potřeba provedenou platbu stornovat, odeslat do EET informaci se zápornou částkou a následně nechat zákazníka zaplatit opakovaně již na novou částku buď zasláním odkazu pro provodení nové online platby, převodem na účet a postupovat jako v případě nové platby.

V případě vrácení zboží v zákonné lhůtě, odešle obchodník informaci se zápornou částkou (storno) do EET ať již na celou objednávku nebo jen na konkrétní vracené zboží, vystaví potřebné daňové doklady a částku odešle zákanzíkovi na jeho bankovní účet.

Problém může nastat ve chvíli kdy k vystavování daňových dokladů používáte některý z ekonomický systémů (např. Pohoda), kterému tak nejste schopni v okamžiku provedení online platby předat tuto informaci a vystavit tak v ekonomickém systému doklad s odesláním do EET. Předpokládáme, že všechny ekonomické programy budou umožňovat odeslání informací do EET u dokladů vystavovaných s platbou v hotovosti, nebo kartou. V každém programu toto bude řešeno jiným způsobem a nelze tak nyní říct, zda bude například možné dopsat k dokladu FIK kód ručně (vzhledem k délce kódu zde hrozí velká náchylnost k jeho chybnému zadání).

Slevové poukazy pro částečnou nebo plnou úhradu zboží

Pokud obchodník prodá slevový (dárkový) poukaz, musí již při jeho prodeji odeslat do EET informaci o tom, že jej prodal, pouze navíc uvede že se jedná o částku určenou k následnému čerpání. K takovémuto poukazu se přistupuje stejně jako k cenině.
V okamžiku kdy je poukaz uplatněn se opět odesílá informace do EET o použití tohoto poukazu.

 

 

Eshop tak nově musí začít řešit jaký způsob platby je u objednávky uveden a dle toho pak vyhodnotit zda do EET informace odešle či nikoliv. Je potřeba implementovat plnohodnotný fakturační systém, který tak bude suplovat ekonomické programy k tomu určené pro vystavování veškerých daňových dokladů (vydaná faktura, příjmový doklad, dobropisy, ...). Upravit platební moduly o zasílání dat do EET v případě úspěšně provedené platby a vystavovat k tomu i okamžitě náležité doklady. Zároveň také myslet na situace kdy nebude dostupný internet a zprávy se budou muset odesílat dodatečně.

Díky nutnosti evidovat tžby do EET, část obchodníků plánuje zcela zrušit možnost osobního vyzvednutí zboží na svých výdejních místech s platbou v hotovosti. Větší část obchodníků pak chce zrušit ze svých eshopů online platby kartou a prodej voucherů (dárkových kupónů).

 

Na webové stránky je pak potřeba vložit následující text:

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

 

Další aktuality

Naši partneři:
  • Heureka
  • SmartSupp
  • GoPay
  • PayU
  • Moneky Data
  • Cofidis
  • Fotolia